شاخص قیمت تولید کننده یکی از آمارهای پایهای و ضروری قیمت است که به عنوان مهمترین ابزار بررسی عرضه کالاها و خدمات و اندازهگیری روند قیمتها دارای کاربردهای اساسی و گوناگون ازجمله برآورد حسابهای ملی به قیمت ثابت و ارزیابی برنامههای توسعه اقتصادی میباشد. در سالهای اخیر شاخص قیمت تولید کننده در حال جایگزین شدن به جای شاخص قیمت عمده فروشی میباشد لذا با توجه به کاربرد وسیع آن در حسابهای ملی و سنجش سیاستهای پولی و مالی دولت تهیه آن به تفکیک سه گروه عمده کالا یعنی مصرفی ، واسطهای و سرمایهای ضرورت بیشتری پیدا نموده است. هدف از این پژوهش تعیین سهم مصرفی ، واسطهای و سرمایهای هر گروه ازکالاها (در سطح کد چهار رقمیISIC ) در طرح شاخص قیمت تولید کننده مرکز آمار ایران میباشد.