در کشور ما دادههای ثبتی همواره به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید آمار مطرح بودهاند. با توجه به اینکه در بخشهایی از برنامهی ملی آمار (تدوین شده براساس احکام برنامه چهارم توسعه) نیز به این موضوع اشاره شده است، کاربرد آمارهای ثبتی در برنامهریزیهای توسعه بیش از پیش اهمیت یافته است. به منظور اطمینان از موفقیت این برنامهها و حصول نتایج مطلوب از اجرای آنها، باید دادههای ثبتی به طور مداوم مورد ارزیابی قرار گرفته و در فرایند بهبود کیفیت واقع شوند. بدیهی است که گام اول در هر ارزیابی کیفیتی، شناسایی ابعاد کیفیت و تعیین شاخصهایی است که بر اساس آنها ارزیابی این ابعاد قابل انجام باشد. به جرات میتوان گفت که این مرحله مهمترین مرحله در فرایند ارزیابی کیفیت است زیرا اگر شناسایی ابعاد و تعیین شاخصها به دقت انجام نپذیرد، نتیجه ارزیابی ناقص و مبهم خواهد بود و استنباطهای غلطی را باعث خواهد شد که نتیجهی نهایی این انحراف از واقعیت در عملکردهای اشتباه کاربران دادههای ثبتی مذکور نمایان خواهد شد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ابعاد کیفیت و تعیین شاخص های ارزیابی کیفیت داده های ثبتی است.