در جهان امروز، فناوری انتقال اطلاعات و ارتباطات نوین روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. چگونگی استفاده از این ابزارها در جمعآوری دادهها و تولید آمار همواره به عنوان یک سوال مهم برای محققین آمار مطرح بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از ابزارهای ارتباطی نظیر خدمات پستی، تلفن و اینترنت روشهای آمارگیریها نیز ارتقا یافتهاند. یکی از این ابزارهای مهم که میتوان از آن برای آمارگیری استفاده نمود، تلفن است. در طول یک آمارگیری میتوان به شیوههای مختلف از تلفن به عنوان ابزار گردآوری دادهها و یا ابزار کمکی برای پیگیری بیپاسخها و ... استفاده کرد. در این طرح پژوهشی، ضمن شناسایی ویژگیهای جامعهی آماری که میتوان برای آمارگیری تلفنی در نظر گرفت، مواردی از قبیل نرخ پاسخ، قابلیت تعمیم نتایج و نوع اطلاعات قابل آمارگیری با استفاده از این روش بررسی شده است. همچنین با توجه به تجربیات سایر کشورها و مسایل اجرایی یک آمارگیری، معیارهایی برای ارزیابی آمارگیری تلفنی معرفی شده است و سپس با استفاده از طرحی آزمایشی به مقایسهی معیارهای به دست آمده پرداخته شده است.