علیرغم وجود ظرفیتهای مناسب صنایع فرهنگی در کشور، به دلیل فقدان تعاریف و مفاهیم استاندارد این صنعت، در اختیار نداشتن چارچوب آماری آن، کمبود آمار و اطلاعات و مشخص نبودن روشهای جمعآوری آمار مربوط به این صنایع، بنا به درخواست دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۸۹پژوهشکدهی آمار تهیه و تدوین طرحی آماری را به منظور تعریف و تعیین چارچوبهای مشخص کار به نحوی که امکان اندازهگیری و سنجش این صنعت را فراهم کند، در دستور کار خود قرار داد. هدف از اجرای این طرح، شناسایی و طبقهبندی صنایع فرهنگی، ارایهی تعاریف و مفاهیم استاندارد آنها و بررسی روشهای تولید آمار آن است.