استفاده از آمارهای ثبتی، یکی از روشهای گردآوری اطلاعات در نظامهای آماری محسوب میشود. آمارهای ثبتی به آن دسته از آمارها اطلاق میشود که از طریق اسناد و مدارک و فرمهایی گردآوری میشود که در حین انجام دادن فعالیتها و وظایف معمول هر سازمان، تکمیل میشوند. اهمیت آمارهای ثبتی از این رو است که با نظاممندسازی منابع ثبت و استفاده از مدارک و مستندات موجود میتوان در زمانی کوتاه، بدون صرف هزینهای هنگفت، آمارهای مورد نیاز کشور را تولید کرد. به عبارت دیگر، در صورت وجود آمارهای ثبتی با کیفیت مطلوب در کشور، نیاز به گردآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای سرشماریها و آمارگیریهای نمونهای، که مستلزم صرف زمان و هزینهی زیاد است، کاهش مییابد. در طول دو دههی اخیر، تحقیقات گستردهای در زمینهی کیفیت آمارها صورت گرفته است. با افزایش بهکارگیری منابع ثبتی در تولید آمارها، کیفیت آمارهای ثبتی نیز از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. کیفیت آمارهای ثبتی نهتنها به درستی دادههای ثبتشده بستگی دارد، بلکه به فرایند ثبت، تعاریف و مفاهیم مورد استفاده، فرایند استخراج و پردازش دادهها، و شیوهی انتقال دادهها و تجمیع آنها نیز وابسته است. در این طرح، ضمن مروری بر حوزههای کاری نظام آمارهای ثبتی، ابعاد کیفیت و نحوهی ارزیابی آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.