اخبار و رویدادها

نشست تخصصی‌ «نقش آمار در برنامه ریزی و توسعه» برگزار شد
چهارشنبه 01 آبان 1398
1021

 نشست تخصصی‌ «نقش آمار در برنامه ریزی و توسعه» برگزار شد

مدیریت یکی از ارکان اصلی فعالیت‌ها، رشد و تداوم موجودیت در هر سازمانی است. از یک سو سنگ بنای مدیریت، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی توسعه و تصمیم‌گیری است. از سویی دیگر شالوده و اساس سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی توسعه و تصمیم‌گیری بر اساس آمار دقیق و درست خواهد بود. تحقق این سه وظیفه‌ی مهم در مدیریت به گستره وسیعی از آمار و اطلاعات نیاز دارد. بر اساس آمار دقیق و به‌هنگام، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه امکان پذیر خواهد بود. در واقع سه مؤلفه‌ی آمار، برنامه‌ریزی توسعه و سیاست‌گذاری در هم تنیده‌اند. برنامه‌ریزی دقیق در سطح کلان، نگاهی جامع‌‌تر نسبت به داده‌های آماری را می‌‌طلبد. به مناسبت گرامی‌داشت روز آمار و برنامه‌‌ریزی و در راستای تبیین و موشکافی نقش آمار در برنامه­‌ریزی ، نشست تخصصی «نقش آمار در برنامه‌ریزی و توسعه» توسط پژوهشکده‌ی آمار با همکاری مرکز آمار ایران در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات مرکز آمار ایران برگزار شد.

 

 

در ابتدا آقای دکتر حسین‌زاده رییس مرکز آمار ایران ضمن خوش‌آمدگویی به حضار به بیان اهداف و ضرورت مدرن‌سازی آماری، برنامه‌ریزی و توسعه آمارهای رسمی و نقش محوری مرکز آمار ایران در تولید آمارهای رسمی پرداختند.

 

 

در ادامه، پانل این نشست با حضور آقایان دکتر محمد صادق علی­‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشکده‌ی آمار و رییس پژوهشکده آمار ، دکتر میرزایی، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران، دکتر عباسی شوازی استاد جمعیت­‌شناسی دانشگاه تهران، دکتر توفیق رییس اسبق مرکز آمار ایران، دکتر رستمی، مدیر کل مطالعات و رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهندس قوامیان مشاور ریس  سازمان نقشه­‌برداری کشور ، برگزار شد.

آقای دکتر علی‌پور به عنوان ریاست این پانل در خصوص نقش آمار در  برنامه­‌ریزی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، نقش آمار در آمایش سرزمینی و همچنین نقش اطلاعات مکانی در برنامه­‌ریزی ملی و منطقه‌­ای سخنانی ایراد کردند.

 

 

آقای دکتر توفیق، رییس اسبق مرکز آمار ایران ، نقش آمار در برنامه­‌ریزی اقتصادی را مورد موشکافی قرار دادند.  

 

 

در ادامه آقای دکتر عباسی شوازی، استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران در رابطه با نقش آمار در برنامه­‌ریزی اجتماعی و به خصوص اهمیت نقش اطلاعات جمعیت­‌شناختی با تکیه بر منابع داده­ای مرکز آمار ایران در سیاست­‌گذاری و برنامه‌ریزی اجتماعی سخنرانی نمودند.

 

 

سپس آقای دکتر رستمی، مدیر کل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بررسی اهمیت توجه به اطلاعات مکانی در برنامه‌­ریزی و چالش­‌ها و خلاء­های موجود در این حوزه سخنرانی نمودند.

 

 

سپس آقای دکتر کرمی، کارشناس آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور به بررسی اهمیت آمار در آمایش سرزمین پرداختند.  

 

 

و در پایان آقای فیاض کارشناس دفتر نظارت و استاندارد مرکز آمار ایران، در رابطه با نقش اطلاعات مکانی در برنامه­‌ریزی ملی و منطقه­‌ای سخنان خود را ایراد نمودند.

 

 

در انتهای این نشست، هدایایی به رسم یادبود و قدردانی به اعضای پانل و سخنرانان اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

تصاویر
  • نشست تخصصی‌ «نقش آمار در برنامه ریزی و توسعه» برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت