آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

بررسی و تحلیل نوسانات نرخ بیکاری استان‌ها

بررسی و تحلیل نوسانات نرخ بیکاری استان‌ها

  • نویسنده / نویسندگان: محمدصادق علی‌پور
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: اسفند 1396
  • همکاران: محمد نورمحمدی (مشاور)، نادر حکیمی‌پور، ایوب فرامرزی، اشکان شباک، آنوشا غضنفری
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی
  • زمان اجرا : اردیبهشت ۱۳۹۶

مشکل بیکاری در دهه‌های اخیر به‌صورت یکی از مسائل بسیار حاد کشورهای توسعه‌نیافته و در حال‌توسعه درآمده است. از این رو بیکاری را می‌توان یکی از هراس‌آورترین مشکلات اقتصاد هر کشور و بی‌گمان ریشه‌ی بسیاری از معضلات اجتماعی دانست.

نگاهی به وضعیت اشتغال در ایران طی چند دهه و چند سال اخیر نشان می‌دهد که معضل بیکاری سال‌ها است که گریبان‌گیر اقتصاد ملی کشور بوده است. در این میان وضعیت برخی استان‌ها با توجه به شرایط اقتصادی- اجتماعی حاکم بر هر استان، حادتر از سایر استان‌ها است.

یکی از مهم‌ترین مراحل برای پیگیری سیاست‌گذاری صحیح در جهت حل معضل بیکاری، شناخت دلایل بیکاری و تشریح عوامل اثرگذار بر آن از جنبه‌های مختلف اقتصادی- اجتماعی است. این مطالعه با بررسی اطلاعات حاصل از حساب‌های ملی به‌تفکیک بخش‌های اقتصادی استان، مخارج دولت در هر استان، سرشماری عمومی نفوس و مسکن و نتایج طرح‌های مختلف انجام‌شده در مرکز آمار و پژوهشکده‌ی آمار در طول زمان، شناخت صحیحی از وضعیت بیکاری در استان، تغییرات آن طی زمان، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی در رفع بیکاری و عوامل اثرگذار بر بیکاری را به دست دهد. بدیهی است هرچه وضع موجود بیکاری در استان و عوامل اثرگذار بر آن مشخص‌تر شود راحت‌تر می‌توان سیاست‌گذاری‌ در جهت مرتفع کردن این مشکل را دنبال کرد.

فایل های پیوستی
طراحی سایت