|     |     |   English   |   يکشنبه 7 خرداد 1396
 
اخبار و رویدادها
نوع خبر 
 
نشست «اقتصاد مقاومتی، نظام آماری و حسابداری ملی» برگزار گردید.

در تاریخ سوم اسفند ۱۳۹۵، پژوهشکده‌ی آمار با همکاری مرکز آمار ایران اقدام به برگزاری نشست «اقتصاد مقامتی، نظام آماری و حسابداری ملی» نمود.

 

در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر نورمحمدی رئیس پژوهشکده‌ی آمار ضمن خیر مقدم به حضار و مدعوین این نشست عنوان کرد: ایده‌ی اقتصاد مقاومتی پیش از این نیز در نقاط مختلف دنیا تجربه شده است.گرچه دلایل بهره‌گیری از چنین سیاستی متفاوت بوده است.

نورمحمدی در ادامه گفت: طبیعی است در کشور ما که همواره در معرض تهدید تحریم‌هاست به این نکته توجه شود. بعد از طرح مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، .سیاست‌های کلی نظام در این حوزه تدوین و ابلاغ شد. با ابلاغ این سیاست‌ها و برای رصد اجرای این برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده، پیش‌نیازهایی وجود دارد

از‌جمله این پیش‌نیاز‌ها عبارت‌اند از :

۱-باید بتوانیم در خصوص اقتصاد مقاومتی در سطح دانشگاهی و اجرایی کشور به یک فهم مشترک برسیم.

۲-چالش‌های موجود در راه تحقق اهداف سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی را شناسایی و نقشه‌ی راه آن را ارائه کنیم.

۳- امکان رصد این فعالیت‌ها و تحقق اهداف برنامه را فراهم کنیم.

ایشان تأکید کردند: برای ما در مرکز آمار ایران، به عنوان متولی نظام آماری کشور، مهم این است که نقش نظام آماری کشور در تدوین برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی و تضمین تحقق اهداف برنامه‌های ابلاغ‌شده و شاخص‌هایی که با آن بتوان پیشرفت برنامه‌ها را رصد کرد، مشخص شود تا بتوان در انتهای برنامه‌ها میزان تحقق اهداف را معین کرد. در این راستا باید با نظرات متفاوتی که در این خصوص وجود دارد آشنا شویم تا بتوانیم چارچوب آماری مناسبی برای تحقق این سیاست‌ها تعیین کنیم. در ادامه ایشان افزودند: با همت دبیرخانه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه الزهرا(س)، ان‌شاءا... سال آینده هم همایشی با عنوان همایش بین‌المللی اقتصاد مقاومتی، مدیریت نااطمینانی و ضربه‌‌پذیری برگزار خواهد شد. ایشان از بزرگانی که در این حوزه صاحب‌نظر هستند دعوت کرد تا در این همایش شرکت و نظرات خود را در غالب مقاله‌ ارائه نمایند.

سخنران مدعو اول، جناب آقای دکتر مجتبی خالصی، رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، به معنی اقتصاد ریاضتی و دولتی نیست. امروز اهداف و ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی در برخی کشورها تحقق یافته است.

خالصی، مقاومت در برابر تهدیدهای اقتصادی و استفاده از توانمندی‌های داخلی را ویژگی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: برنامه‌های توسعه نتوانسته‌اند کشور را به وضع مطلوب برسانند. متوسط رشد اقتصادی کشور پس از انقلاب ۳٫۹ درصد بود و تنها در سال‌های ٧٩ تا ٨١ توانستیم رشد ۶٫۱ درصدی داشته باشیم.

وی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ضروری دانست و افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لزوماً کوتاه مدت نیست و اجرای آن باید در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه دنبال شود.

خالصی با اشاره به ۵ رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زایی، برون‌گرایی، دانش‌بنیانی، عدالت‌بنیانی و مردمی بودن، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مبتنی بر مطالعه و آسیب‌شناسی اقتصاد ایران، عقلانیت جمعی و گفتمان مشترک، طراحی الگویی علمی و بومی با اجماع اقتصاددانان و ... است.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه از جمله خطرهای پیش رو در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را نبود تعادل در بازارهای مالی و کار و نوسان‌های ارزی دانست و گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در جهت جذب سرمایه‌ی خارجی، صادرات غیر نفتی، توسعه‌ی صادرات گاز و نفت و نیز واردات با ثبات متناسب با واقعیات اقتصاد ملی گام برداریم. در این راستا به اقتصادی با ثبات، با تورم پایدار تک رقمی، بدون وابستگی بودجه به نفت و ثبات نرخ ارز نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به برنامه‌های میان مدت دو، پنج و ده ساله نیاز داریم. 

در ادامه این جلسه سرکار خانم دکتر فیروزه خلعتبری استاد اقتصاد (اقتصاددان) و مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌عنوان سخنران مدعو دوم گفتند: هر سه قوه، مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی‌اند. برای شناخت ماهیت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید محیط کامل این سیاست‌ها مشخص شود که در واقع در آغاز ابلاغیه ترسیم شده است. 

 

 

فیروزه خلعتبری ادامه داد: تامین رشد پویا، بهبود شاخص‌های مقاومت و دستیابی به خواسته‌های سند چشم انداز 20 ساله، سه هدف اقتصاد مقاومتی است؛ ‌بنابراین قوای سه گانه کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از مخاطبان سند محسوب می‌شوند. اقتصاد مقاومتی به معنای همتایی با جهان پیرامون است. خلعتبری درباره معنای درون‌زایی روندهای اقتصادی گفت: در اینجا کیفیت اقتصادی مطرح است. ما رشدی را می‌خواهیم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مدیریت آن را به دست داریم. وی تأکید کرد: برون‌گرایی اقتصاد به معنای توسعه‌ی صادرات غیرنفتی نیست، بلکه به معنای همتا شدن با جهان است؛ به گونه‌ای که بتوانیم در دنیا بر پای خود بایستیم و در موارد کلیدی مصرف‌کننده نبوده و داد و ستد کنیم، زیرا مقاومت جز با بده بستان حاصل نمی‌شود. این اقتصاددان اضافه کرد: محورهای ضربه به اقتصاد که از تحریم مهم‌ترند شامل کاهش ملموس منابع جهانی، ناهنجاری استفاده از منابع انرژی، محدودیت عدالت‌محوری در زندگی اقتصادی، بزرگی و ناکارآمدی بیش از اندازه‌ی دولت است. به گفته وی، ایجاد مقاومت در چارچوب‌های مختلف لازمه‌ی مدیریت است و مشارکت مردم در مقاوم‌سازی ضرورت دارد. خلعتبری درباره‌ی لزوم پیوند با شبکه‌ی آماری کشور و جهان گفت: آمارهای گردآوری‌شده برای شناخت وضعیت مقاومت باید بتواند در قالب شبکه‌ی آماری کشور و آمارهای جهانی جایگاه بیاید، زیرا تمایل به مقاومت، یک حرکت جهانی و وابسته به توسعه‌ی پایدار است.

جناب آقای دکتر پارسا، رئیس مرکز آمار ایران به‌عنوان سخنران سوم در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: می‌دانیم «چه» می‌خواهیم و «چرا»، اما پاسخ «چگونه» رسیدن به هدف مشخص نیست. 

پارسا تأکید کرد «از اقتصاد مقاومتی باید به‌عنوان حماسه یاد شود» و ادامه داد: باید عمل به سیاست‌های این برنامه از دل افراد بجوشد. رییس مرکز آمار ایران اضافه کرد: برای عمل به اقتصاد مقاومتی نباید منتظر تغییراتی در سطح مناسبات بین‌المللی بود بلکه هر فرد باید بی‌قید و شرط از خود آغاز کند و سپس مجموعه، با او همراه شود. پارسا تاکید کرد از این رو، به یک ساز و کار خودانگیزشی استاندارد ضمانتی نیاز است، اما مجموعه قواعدی نداریم که به‌صورت درون‌زا از ابتدا تا انتهای سال در دستگاه‌های اجرایی انگیزه‌هایی را به وجود بیاورد تا آمار و اطلاعات را بر پایه توافق‌ها ارایه کنند و در غیر این صورت متناسب با آن هزینه‌هایی بپردازند.ایشان یادآوری کرد در مرکز آمار به دنبال نظام آماری نوین هستیم که این هدف با استفاده از تجارب آماری دنیا و همفکری اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌ی آمار با جدیت دنبال می‌شود. به گفته وی، مدیریت تهیه و تولید آمارهای رسمی کشور و استقرار نظام آمارهای ثبتی‌مبنا با رعایت اصول بنیادین تولید آمار در دنیا مأموریت مرکز آمار ایران به شمار می‌رود. همچنین مدیریت کل آمارهای مورد نیاز در زمره‌ی مسئولیت‌های این سازمان است. در این راستا به دنبال آن هستیم تا با تعیین سیاست کلی برنامه‌های آماری کشور و شیوه‌ی توزیع فعالیت‌های آماری بین سازمان‌های مسئول، تعیین اولویت‌های آماری کشور، اظهار نظر در مورد تأمین اعتبار اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های آماری وزارتخانه‌ها و مؤسسه‌های دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی که از محل اعتبارات عمرانی کشور هزینه‌ی آن پرداخت می‌شود، اظهار نظر نسبت به ‌آیین‌نامه‌ها و لوایحی که در زمینه‌ی آمار تهیه می‌شود و تصمیم‌گیری درباره‌ی مسائلی که ‌دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌ی اجرای آمارگیری‌ها با آن روبرو می‌شوند، نسبت به ساماندهی فعالیت‌های آماری در کشور اقدامات موثرتری انجام دهیم.

 

 

سه شنبه 3 اسفند 1395  9:30

آخرين تاريخ بازديد : يکشنبه 7 خرداد 1396  10:29:39
تعداد بازديد از اين خبر : 497