آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

محاسبه‌ی حساب آب در سیستم حسابداری اقتصادی زیست‌محیطی (SEEA-water 2012)

  • نویسنده / نویسندگان: نادر حکیمی‌پور
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: مهر ۱۳۹۷
  • همکاران: راضیه‌فر مهینی فراهانی، زینب رضایی، ایوب فرامرزی، محمدصادق علی‌پور، آنوشا غضنفری، امیر توکلی، علی‌رضا غفاری، نعمت‌اله دهبندی، علی‌اکبر غزلی، فاطمه اقدسی
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی
  • زمان اجرا : مرداد ۱۳۹۵

حساب‌های اقماری به‌منظور بررسی شاخص‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی تعریف شده و شکل گسترده‌تر و انعطاف‌پذیرتری از حساب‌های ملی بوده و به سیستم محوری SNA مرتبط است. دلیل تهیه‌ی حساب‌های اقماری این است که در این حساب‌ها همه‌ی جزئیات مربوط به بخشِ مورد توجه را در بر می‌گیرد. بسیاری از عناصری که در حساب‌های اقماری نشان داده می‌شود در حساب‌های ملی از نظر پنهان می‌ماند. یکی از مهم‌ترین حساب‌های اقماری که امروزه در دنیا تهیه می‌شود حساب اقماری محیط زیست است.

رابطه‌ی محیط زیست با توسعه‌ی پایدار و اهمیت نقش روزافزون محیط زیست در فعالیت‌های اقتصادی موجب شد که در سال‌های اخیر بحث ادغام همزمان موضوعات زیست‌محیطی و اقتصادی در یک سیستم یکپارچه‌ی حسابداری مورد نظر اقتصاددانان قرار گیرد. بدین منظور سیستم حساب‌های ملی (SNA 93) تهیه‌ی حساب‌های اقماری محیط‌زیست (SEEA) را در کنار سایر حساب‌های اقماری پیشنهاد نموده است. بعدها نسخه‌های جدیدتر این سیستم متناسب با نیازهای روز ارائه شد. جدیدترین نسخه‌ی ارائه‌شده مربوط به سال ۲۰۱۲ (SNA 2012) است که یک چارچوب مرکزی برای محاسبه‌ی حساب‌های زیست‌محیطی- اقتصادی معرفی می‌کند. از آنجا که مباحث محیط زیستی زیرمجموعه‌ی گسترده‌ای را شامل می‌شود به‌منظور بررسی هر زیر بخش در محیط زیست و متناسب با نیازها، دستورالعمل‌های مربوط به زیر بخش‌ها نیز ارائه شده است. با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی ج.ا.ا مبنی بر جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط‌ زیست و همچنین به‌منظور بهره‌مندی از محیط‌ زیست مطلوب مندرج در سند چشم‌انداز و اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی محیط زیست، لزوم توجه به ساختار حسابداری منسجم که ارتباط متقابل اقتصاد و محیط زیست را در قالب تعاریف و مفاهیم بین‌المللی مشخص سازد، ضروری به نظر می‌رسد. بدین منظور و با توجه به اهمیت اطلاعات بخش آب و همچنین امکان دسترسی بهتر به اطلاعات مربوط به بخش آب در حساب‌های محیط زیست، این طرح پژوهشی به دنبال محاسبه‌ی حساب بخش آب در نظام حسابداری اقتصادی- زیست‌محیطی برای ایران بر اساس دستنامه‌ی بین‌المللی مربوط به این بخش (SEEA-Water) است. تاکنون حساب اقماری آب در کشور محاسبه نشده است و پژوهشکده‌ی آمار در این طرح درصدد است برای نخستین‌بار این حساب را در کشور محاسبه نماید.

فایل های پیوستی
طراحی سایت